Behaal je duurzame doelstellingen met hulp van communicatie

Door Stijlmeesters Vrijdag 15 januari 2021
Behaal je duurzame doelstellingen met hulp van communicatie

Van het gas af, zonnepanelen op het dak, energielabels en klimaatdoelstellingen van de overheid. De klimaatboodschappen vliegen je om je oren. Niet altijd even concreet, geloofwaardig of nuttig. Maar elke stap is er één, als we met elkaar de wereld willen verduurzamen. Daarom is het zo belangrijk om mensen met de juiste informatie in beweging te brengen. In deze blog leggen wij uit hoe je content en communicatiemiddelen hiervoor kunt inzetten.

Eind 2020 ontstond er een run op energielabels. Voor de eindgebruiker werd een energielabel in 2021 fors duurder, terwijl dit in 2020 nog slechts om een paar euro ging. Daarbij ontstond ook de discussie of de energieprestatieadviseur een woning op digitale of fysieke wijze beoordeelt op energieprestatie. FedEC, een beroepsvereniging van energiedeskundigen, -engineers en -adviseurs, had hier een duidelijke mening over en vroeg ons een persbericht op te stellen en te versturen naar lokale en landelijke media. Dit persbericht is een goed voorbeeld van een communicatiemiddel dat je effectief kunt inzetten om een standpunt kenbaar te maken en de lezers van jouw mening te overtuigen.

Van uitdaging naar overtuiging

Welk communicatiemiddel jij inzet is afhankelijk van meerdere factoren, zoals het doel en je doelgroep. Je stemt de content af op deze factoren. Het is dus belangrijk om als eerste stap het doel van je bericht te definiëren en vervolgens onderzoek te doen naar je doelgroep. Zo kun je bepalen wat je moet schrijven. De aanleiding begint meestal met een probleem of een uitdaging. Wil je schonere lucht in de stad? Dan kan je doel zijn om alle gebruikers van benzine- en dieselauto’s te overtuigen om elektrisch te gaan rijden.
Onderzoek naar je doelgroep doe je door gegevens te verzamelen, denk aan leeftijd, locatie of opleidingsniveau. Maar je kunt ook op zoek gaan naar specifiekere kenmerken, zoals interesses in klimaatveranderingen en -oplossingen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een korte enquête op te stellen, die je via mail of social media verspreidt. Met de antwoorden op jouw specifieke vragen krijg je inzicht in jouw doelgroep en hun wensen, interesses en meningen.

Crossmediale communicatie

Weet je precies wat je wilt vertellen en aan wie? Dan is de volgende stap het bepalen van het juiste communicatiemiddel of -middelen. Als jouw doelgroep bestaat uit jongeren, dan is het een slimme keuze om voor social media te kiezen. Bevat de doelgroep vooral 60-plussers, dan is de krant een betere optie. Maar zo simpel is het meestal niet. Jouw doelgroep kan ook zijn: bewoners van steden met meer dan 50.000 inwoners, die in het bezit zijn van een benzine- of dieselauto. Hoe bereik je die dan precies? Ook hier zijn weer genoeg keuzes te maken die afhankelijk zijn van factoren zoals budget, strategie en tijd. Zet je in op online of offline? Of een combinatie van beiden? Belangrijk is om te bepalen met welk middel jij denkt het beste de doelgroep te bereiken. Met andere woorden, met welk middel is de kans het grootst dat je jouw doel behaalt. Vaak bereik je het meeste effect door kanalen en middelen crossmediaal in te zetten. Zo stuurt een advertentie op social media je door naar de website, en via de website kom je bij een inschrijfformulier, telefoonnummer of e-mailadres met de mogelijkheid om informatie in gedrukte vorm te laten toesturen.

Praktijkvoorbeeld van effectieve communicatie

Een voorbeeld van een effectief middel is het maken van een online magazine. Dit deden wij ook voor opdrachtgever Remeha, producent en leverancier van verwarmingsoplossingen voor woningen en utiliteitsgebouwen. Zij vroegen ons de content voor een digitaal magazine te maken, gericht op professionele opdrachtgevers die interesse hebben in de verduurzaming van utiliteitsgebouwen. De artikelen die we hiervoor schreven informeren de lezers over de ontwikkelingen binnen de branche van verwarmingsoplossingen voor de utiliteit. Doordat de artikelen ook een stukje ‘human interest’ bevatten, worden de artikelen prettig leesbaar. Het doel van Remeha is om met dit magazine inzicht te geven, te inspireren en kennis te verschaffen aan mensen die werkzaam zijn of interesse hebben in de utiliteitsbranche. Door het magazine digitaal uit te brengen, kan Remeha het via verschillende kanalen verspreiden, met name de website en social media.

Concrete en geloofwaardige content

Een van de voornaamste doelen van communicatie op het gebied van innovatie, duurzaamheid en energietransitie is het beïnvloeden van gedrag. Heb je een belangrijke boodschap in het kader van een klimaatdoelstelling of -oplossing of heb je een nieuw product dat zorgt voor minder CO2-uitstoot? Bedenk dan met welke argumenten je de lezer kunt overtuigen. In grote lijnen heb je in de wereld van duurzaamheid te maken met twee soorten groepen: mensen die interesse hebben in duurzaamheid en graag wat meer willen doen en mensen die sceptisch zijn en het ‘eerst allemaal nog maar moeten zien’. Maak je content concreet, strooi met tips en voorbeelden. Zo maak je de content nuttig en geloofwaardig. Focus je op de persoon; de mens en zijn emoties. Dat zal eerder overtuigen dan informatie die veel vaktermen en weinig inlevingsvermogen bevatten.

Onze bijdrage aan een betere wereld

Met onze tips en voorbeelden geven we je alvast wat ideeën voor jouw project. Heb je meer inspiratie nodig, wil je advies of zoek je iemand die content voor je maakt en verspreidt? Wij helpen je!

Bij Stijlmeesters werken we graag aan ‘groene’ projecten. We vinden het leuk om bezig te zijn met duurzaamheid, de energietransitie van woningen en gebouwen, innovatie in de bouw en al het andere dat bijdraagt aan een betere wereld. En we weten er ook extra veel vanaf!


Volgend bericht Vorig bericht